یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

قصه کهنه‌ هزينه‌هايي‌ که به اسم هوشمند محاسبه مي‌شود

تلفن ثابت

یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳:۰۰


شبکه هوشمند استاني (IN) يکي از سرويس‌هاي مخابرات است که در ابتداي ارائه به علت ناآگاهي مشترکان سبب تحميل هزينه‌هاي ناخواسته شده بود؛ اما بهترين راه براي جلوگيري از دريافت اين هزينه‌ها، غيرفعال کردن سرويس يا استفاده آگاهانه با در نظر گرفتن قيمت هر سرويس است.

وايمکس نيوز- فناوري شبکه هوشمند استاني براي تلفن‌هاي ثابت سرويس جديدي نيست. مدتي است که شرکت مخابرات از اين فناوري براي ارائه خدمات مختلف به مشترکان استفاده مي‌کند و هزينه خدمات بر اساس قرارداد سرويس‌دهنده با مخابرات محاسبه مي‌شود. اين سرويس توسط شرکت مخابرات براي تلفن هوشمند استان تهران با پيش‌شماره 909230 و براي تلفن هوشمند کشوري با پيش‌شماره 909907 ارائه مي‌شود.

سرويس‌دهنده‌ها (مانند مراکز مشاوره و...) شماره تلفن‌هاي ثابتي را به مخابرات معرفي مي‌کنند که پس از برقراري تماس توسط يک سرويس‌گيرنده (مردم) با شماره 909، خط سرويس‌گيرنده به خط سرويس‌دهنده وصل شده و تعرفه تماس که در ابتداي تماس و پيش ار برقراري آن توسط سيستم گوياي مخابرات اعلام شده، بر اساس قرارداد سرويس‌دهنده با مخابرات، به حساب سرويس‌گيرنده شارژ مي‌شود. همچنين هيچ تلفن مشاوره‌اي امکان شارژ بيش از مقدار اعلام‌شده توسط سامانه مخابرات را ندارد.

با وجود اين، همچنان اخباري در شبکه‌هاي مجازي دست‌ به دست مي‌شود مبني بر اينکه دريافت هزينه‌هاي شبکه هوشمند استاني اجباري بوده و مخابرات بدون درخواست مشترک اقدام به دريافت آن‌ها مي‌کند. يا اينکه اين سرويس بدون آگاهي مشترکان فعال شده است. در صورتي که فعال کردن شبکه هوشمند بي‌معني و امکان استفاده از اين سرويس براي تمامي تلفن‌هاي ثابت به صورت پيش‌فرض فعال است و مشترکان در صورت عدم تمايل مي‌توانند با مراجعه به مخابرات منطقه تقاضاي قطع سرويس کنند و يا به صورت آگاهانه نسبت به هزينه اين سرويس‌ها از آن استفاده کنند.

در اين زمينه پيش از اين داوود زارعيان -معاون شرکت مخابرات ايران-  درباره اين موضوع هشدار داده و درباره اعتراض کاربران در حوزه تلفن ثابت بيان کرده بود: شکايت در حوزه قبوض تلفن ثابت و مکالمه بسيار کم است، اما نکته‌اي که وجود دارد، استفاده برخي از مشترکان از سرويس‌هاي هوشمند شامل مسابقات و نوارهاي ضبط‌شده است. حتي در مواردي ممکن است خود خانواده نداند اما فرزندانشان از اين سرويس‌ها استفاده کنند.

ممکن است برخي از کاربران نسبت به اينکه اخيرا مخابرات اقدام به حذف قبض‌هاي تلفني کرده است، معترض باشند، زيرا در شرايطي که قبض تلفن به صورت کاغذي صادي نمي‌شود، کاربران نمي‌توانند آگاه شوند هزينه‌هايي که هر ماه مي‌پردازند براي چه منظور است. در صورتي که به گفته زارعيان، براي آگاهي از ريز مکالمات مشترکان مي‌توانند در تهران 1818 و در استان‌هاي ديگر 2000 را شماره‌گيري کنند و ريز مکالمات خود را به صورت آنلاين بشنوند. به اين ترتيب مطلع مي‌شوند که هزينه‌هاي آنها مربوط به چه بخشي بوده است.

زارعيان همچنين با اشاره به راهکار مخابرات براي مشکل سرويس‌هاي هوشمند اظهار کرده بود: مخابرات براي اين موضوع فکري کرده است، بدين‌صورت که سيستم سرويس را آنلاين کرده تا از اين پس شارژ آنلاين را روي شبکه‌هاي هوشمند داشته باشيم. هزينه سرويس‌هاي هوشمند نيز از اين پس به صورت آنلاين برروي سيستم قرار مي‌گيرد.

شبکه هوشمند به عنوان بستر جديدي براي ارائه برخي از خدمات توسط شرکت مخابرات ايجاد شد تا به کساني که امکان استفاده حضوري از بسياري از خدمات را ندارند، تسهيلاتي عرضه کند. هرچند ممکن است کيفيت برخي از خدمات ارائه‌شده در اين بستر نيز همانند روش‌هاي ديگر مانند خدمات حضوري مطلوب نباشد. بنابراين بهتر است مشترکان ابتدا از روش‌هاي مختلف از نوع و کيفيت خدمات شماره مورد نظر اطمينان حاصل کرده و سپس از اين شبکه استفاده کنند. هزينه سرويس نيز قبل از شروع مکالمه توسط مخابرات اعلام مي‌شود که مشترکان در صورت عدم تمايل بايد نسبت به قطع تماس اقدام کنند.

در شرايطي که به گفته مسوولان مخابرات تقريبا اطمينان دارد که از اين سرويس‌هاي هوشمند استفاده شده و سپس در صورت‌حساب آمده است، اگر مشترکي همچنان احساس کند هزينه بالايي در صورت‌حساب او لحاظ شده و اين مشکل مربوط به مخابرات بوده، مي تواند اقدام به طرح شکايت کند. براي اين کار، مشترکان مي‌توانند با شماره 2020 تماس بگيرند، يا به بازرسي‌ها مراجعه کرده و يا از طريق پرتال اعتراض کنند.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو